Styrketräning för ett bättre fiske



De allra flesta uppfattar nog fiske som en relativt lugn sysselsättning. Det krävs inte mycket fysisk ansträngning, utöver den som behövs för att dra upp en fisk. Dessa personer ser med största sannolikhet allt fiske som mete. 

 

Den som vill fiska lax eller ännu större fiskar, som tonfisk och cranx, behöver ta i med både armar, ben, bål och rygg. För att kunna dra upp de allra största fiskarna, och för att orka koncentrera sig i de långa stunder som ibland uppstår innan ett napp, krävs en god grundfysik. Denna fås enklast genom regelbunden träning. 

 

man swimming in sea

Källa: Pexels

 

Styrketräning: Bra för alla

 

Det kanske låter märkligt att styrketräna för att fiska, men faktum är att styrketräning är något som rekommenderas till alla. Det gäller oavsett om man sysslar med en relativt stilla aktivitet, såväl som en mer konditionsstinn. Skidåkare behöver styrketräna för att orka stå på skidorna ned för de alpina backarna. Fotbollsspelare behöver fysträna för att orka springa fram och tillbaka. Enligt bets- och nyhetssajten bet365 ändrade det allsvenska fotbollslaget, Malmö FF, sitt sätt att fysträna inför säsongen 2020. De är förhandsfavoriter att vinna ligan med oddset 1.28, och de har legat i toppen ända sedan starten i juni. 

 

Fiskare behöver fysträna av samma anledningar. Den här träningen ger mer än bara styrka. Det skapar stabilitet, ork och bidrar till en bättre koncentrationsförmåga. 

 

Styrkeövningar för fiskare

 

Fiskare rekommenderas att träna tre till fyra gånger i veckan, i alla fall enligt sportfiskaren John Cahill. Fokus ska däremot inte ligga på armstyrka, utan framför allt på ben, bål och rygg. 

 

De som fiskar från båtar finner sig ofta i en bakåtlutad ”squat position” när de ska försöka dra upp linan. Squats, eller benböj, är därför en rekommenderad övning att ha med på passet. Dessa kan antingen göras med eller utan skivstång. Med en skivstång ökar utmaningen. 

Man About to Lift Barbell
Källa: Pexels

 

Ryggen är viktig att träna, eftersom den ska klara av att stå emot eventuella ryck från fångsten. Det finns flera sätt att träna ryggen, berättar Café. Marklyft med en kettlebell eller skivstång är ett bra sätt att träna den nedre delen av ryggen. Rodd med skivstång tränar hela ryggen samt axlar. 

 

Magen är lika viktig som ryggen för en fiskare. Den är också viktig för ryggen, skriver Aktiv Träning. En stark bål ger stabilitet och gör det enklare att andas under tiden man spjärnar emot med spöt. Bålen kan tränas genom sit ups, plankövningar och benlyft – antingen från en liggande eller från en hängande position. 

 

Minskar skaderisken

 

Styrketräning har också en annan fördel för fiskare. Det kan bidra till att minska skaderisken. Ligamenten i rygg och nacke belastas inte lika mycket om de får hjälp av musklerna med att dra upp fångsten. I och med att en god fysik gör oss mer alerta och fokuserade, kan det även minska risken för halkskador eller felsteg. Dessa är några av de vanligaste skadorna bland fiskare, oavsett typ. 

 

Det finns flera fördelar med att träna, och för fiskare kan det leda till ett bättre fiske. Det kommer att finnas mer ork till att dra upp fisken, och det kommer gå snabbare att göra sig redo för att dra upp nästa.